Ιστολόγιο για λοιμώξεις, εμβόλια, αντιβιοτικά, πρακτικά θέματα, οδηγίες διάγνωσης-θεραπείας, περιστατικά κλπ. / A site about infectious diseases, vaccines, antibiotics, practical issues, guidelines for diagnosis-treatment, case reports etc.
Ιουνίου 28, 2008
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΓΙΑΤΡΟΙ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ - IΙ
1. Θα απαντήσω συνολικά στα σχόλια από Δευτέρα
2. Επειδή υπάρχουν και κάποια όρια, έχω συντάξει συγκεκριμένες προτάσεις για αλλαγή του τρόπου εξετάσεων με αποδέκτη το Υπουργείο και τις αρμόδιες υπηρεσίες μαζύ με την παραίτηση μου από την επιτροπή εξετάσεων ειδικότητας για την παιδιατρική, εφόσον δεν υπάρξει προοπτική εφαρμογής της πλειονότητας τουλάχιστον.
3. Και βέβαια δεν μπορώ να δεχθώ την άποψη ότι δεν πειράζει που κάποιος δεν απάντησε στις λοιμώξεις (το 70-75% της παιδιατρικής πράξης) και δη σε στοιχειώδεις ερωτήσεις. Όταν μάλιστα βλέπω την αντίδραση (διαχρονικά) σε μη απαντήσεις για επιμέρους τμήματα της παιδιατρικής. Όλα τα πεδία πρέπει να θεωρούνται εξίσου σημαντικά, αλλά θα πρέπει επίσης να υπάρχει μια κόκκινη γραμμή πέρα από την οποία δεν θα θεωρείται επιτυχών ΚΑΝΕΙΣ. Ο συμψηφισμός των βαθμολογιών δεν αποτελεί λύση. Έτσι οποιοσδήποτε εξεταζόμενος μπορεί να μας κατηγορήσει για διαρροή θεμάτων προς μία κατεύθυνση. Με τον τρόπο αυτό δεν παράγουμε παιδιάτρους.
4. Σύντομα θα αναρτήσω τις προτάσεις για αλλαγή του τρόπου εξετάσεων αλλά και ορισμένα σχόλια για μεταβολή του εκπαιδευτικού στόχου για τους ειδικευόμενους.
5. Και βέβαια, θα επαναλάβω την βασική άποψη μου ότι εξετάσεις πρέπει να γίνονται κατά την είσοδο στην ειδικότητα (όποιος επιτυγχάνει ξεκινά) και κατά τη διάρκεια της ειδικότητας. ΟΧΙ στο τέλος. Δεν έχει νόημα. Θέλουμε δεν θέλουμε μετά τόσα χρόνια ειδίκευσης θα δώσουμε τον τίτλο σε όλους. Αργά ή γρήγορα.
Εύχομαι καλό υπόλοιπο του καυτού ΣαββατοΚύριακου.
Ιουνίου 25, 2008
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΓΙΑΤΡΟΙ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Από τότε τα πράγματα χειροτέρευσαν. Ή πρέπει να είμαι πολύ ιδιότροπος ή η εκπαίδευση έχει διαλυθεί πλήρως.
Ακούστε ερωτήσεις και απαντήσεις (στην επιτροπή για εξετάσεις ειδικότητας, στην οποία είμαι μέλος) :
«Τι θα κάνουμε σε ένα παιδί με 16 mm Mantoux;».
Απάντηση ουσιαστικά καμμία. Όσες υποθέσεις έγιναν ήταν λάθος.
«Τι σημαίνει η ανεύρεση anti-HBe και antiHBc σε βρέφος 4 μηνών; Πως θα ενεργήσετε;»
Απάντηση ουσιαστικά καμμία. Κάποια στιγμή μπερδεύτηκαν τα αντιγόνα με τα αντισώματα.
«Τι δείχνει η α/α θώρακα; - (ήταν μια τυπική λοβώδης πνευμονία)»
Απάντηση; Κάποιος την κοιτούσε σιωπηλά επί ώρα, λες και έβλεπε κάτι το εξωπραγματικό.
Δεν θέλω να συνεχίσω διότι θα νομίσετε ότι αστειεύομαι. Και φυσικά επρόκειτο για γιατρούς που εκπαιδεύθηκαν 4 χρόνια και αύριο θα ανοίξουν ιατρείο.
Το ωραίο είναι ότι ειπώθηκε κάποια στιγμή: μα αυτός κάνει διατριβή!!!! Αυτό ακριβώς επιβεβαιώνει και την από μακρού άποψη μου ότι το εκπαιδευτικό σύστημα έχει τελείως λανθασμένη κατεύθυνση. Υπάρχει ένα κυνήγι εργασιών, μανιακό κυνήγι χαρτιών, που (το έχω πει πλειστάκις) τις περισσότερες φορές είναι άνευ αξίας ουσιαστικής. Δεν είναι έρευνα. Είναι συλλογή αριθμών. Αλλά τέτοιο είναι το σύστημα. Αυτά απαιτεί για να θεωρήσει έναν γιατρό καλό. Τώρα αν αυτός ο γιατρός δεν μπορεί να θεραπεύσει μια πνευμονία, δεν μπορεί να κατευθύνει μια φυματίωση, κλπ, κλπ – αυτό δεν αφορά το σύστημα. Αφορά όμως τους ασθενείς. Που δεν χρωστάνε τίποτε να ταλαιπωρούνται. Και εφόσον αφορά τους ασθενείς θα πρέπει να αφορά και το Υπουργείο. Που οφείλει να λάβει τάχιστα μέτρα για την αλλαγή και τη βελτίωση της εκπαίδευσης των γιατρών. Και το πρώτο μέτρο που πρέπει να λάβει είναι η αύξηση του χρόνου ειδίκευσης στην παιδιατρική. Να γίνει πενταετής η εκπαίδευση.
Πιστεύετε ότι θα το κάνει;; Εγώ δεν πιστεύω πλέον τίποτε. Κανείς δεν χαλά τη βολή του. Όποιος βολεύεται είναι εντάξει. Όποιος δεν βολεύεται προσπαθεί να επιπλεύσει στον ανηλεή αγώνα της επιβίωσης.
Ωστόσο, νομίζω ότι όλα αυτά μας αφορούν όλους. Οι γιατροί, καθηγητές και μη, αριστοκράτες της επιστήμης και ταπεινοί θεράποντες (υπηρέτες) της ιατρικής, δεν είναι άτρωτοι. Όλοι κάποτε αρρωσταίνουμε. Και τότε διαπιστώνουμε τι συμβαίνει και αναρωτιόμαστε ποια χέρια θα μας αναλάβουν. Και τότε πληρώνουμε το τίμημα. Τότε όμως είναι πολύ αργά για δάκρυα.
Ιουνίου 23, 2008
ΣΑΛΜΟΝΕΛΛΑ, ΝΤΟΜΑΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ
Η κλινική συμπτωματολογία είναι αυτή της οξείας γαστρεντερίτιδας με διάρροια, πυρετό και κοιλιακά άλγη. Είναι γνωστό όμως ότι η σαλμονέλλα μπορεί να προκαλέσει και βαριά σηπτική λοίμωξη.
Μερικές πρακτικές οδηγίες που μπορεί να προφυλάξουν το κοινό:
- Ψύξτε εντός δύο ωρών τις μαγειρευμένες τομάτες – ειδάλλως πετάξτε τις
- Μην καταναλώνετε «κακοποιημένες» ντομάτες και πετάξτε αυτές που φαίνονται λερωμένες
- Πλύνετε καλά με τρεχούμενο νερό όλες τις ντομάτες
- Διατηρείστε τις ντομάτες που σκοπεύετε να καταναλώσετε ωμές, χωριστά από άλλες τροφές
- Πλύνετε με ζεστό νερό και σαπούνι όλα τα σκεύη που χρησιμοποιήσατε για τις ντομάτες
- Καλύτερο είναι να κάνετε το ίδιο όταν θέλετε να τα χρησιμοποιήσετε για κάθε διαφορετικό είδος τροφίμου
Με την ευκαιρία, να αναφέρουμε ότι το τελευταίο δεκαήμερο παρατηρήθηκε αυξημένος αριθμός κρουσμάτων οξείας γαστρεντερίτιδας σε ξενοδοχείο της Χαλκιδικής. Αρκετοί ασθενείς νοσηλεύθηκαν στην Κλινική μας. Σε ορισμένους απομονώθηκε σαλμονέλλα.
Προσοχή λοιπόν. Αυστηρή υγιεινή των χεριών και ειδικά πριν από την κατανάλωση τροφίμων.
Προσοχή στα ωμά τρόφιμα.
Προσοχή και στα παγωτά. Παγωτά που έχουν περίεργο σχήμα (που σημαίνει ότι κάποια στιγμή αποψύχθηκαν και στη συνέχεια καταψύχθηκαν εκ νέου – κάτι πολύ επικίνδυνο) καλύτερα να τα αποφεύγουμε.
ΑΠΛΟΣ ΕΡΠΗΤΑΣ (HSV) ΚΑΙ HIV-ΛΟΙΜΩΞΗ
Το μήνυμα;
ΠΡΟΣΟΧΗ στα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.
Ιουνίου 19, 2008
ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ (ΚΑΙ ΠΑΛΙ)
Δύο χρόνια μετά, το σχόλιο παραμένει επίκαιρο και το επαναφέρουμε παρακάτω.
Θα προσθέσουμε λίγα μόνον.
Γιατί ευτελίζεται συνεχώς το παιδιατρικό συνέδριο; Γιατί μειώνεται η ποιότητα των εργασιών; Γιατί έφθασε να ανακοινώνονται και περιστατικά; Γιατί δεν αυξάνονται οι ανεξάρτητες εισηγήσεις ειδικών; Γιατί μειώθηκαν οι εκδηλώσεις του συνεδρίου;
ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΝΑΛΛΑΞ;
Έτσι θα μειωθεί το τουριστικό μέρος και λογικά θα αυξηθεί το επιστημονικό ενδιαφέρον.
Αναδημοσιεύουμε το κείμενο:
"Θα θέλαμε από το βήμα αυτό να πούμε δυο λόγια για το Πανελλήνιο Παιδιατρικό Συνέδριο. Συνέδριο καλά οργανωμένο, και παλαιότερα με πολυπληθή συμμετοχή, η οποία δυστυχώς φθίνει συνεχώς. Ποιο είναι το το ζητούμενο από ένα τέτοιο συνέδριο; Σήμερα υπάρχει πληθώρα επιστημονικών ημερίδων, συμποσίων, σεμιναρίων κλπ σε όλη την Ελλάδα και με θέματα που άπτονται όλων των υποειδικοτήτων της παιδιατρικής. Η γνώση λοιπόν προσφέρεται πλουσιοπάροχα. Με την ευρεία χρήση μάλιστα του διαδικτύου, η γνώση προσεγγίζεται και αποκτάται ακόμη πιο εύκολα. Από την πολυθρόνα του σπιτιού μας. Τι θα ζητούσε επομένως ο παιδίατρος από ένα πανελλήνιο συνέδριο; Όχι φυσικά ακόμη έναν αριθμό εργασιών, ποικίλου επιπέδου. Το πανελλήνιο συνέδριο είναι η κορυφαία εκδήλωση της παιδιατρικής οικογένειας και θα πρέπει να αποτελεί το «συμπέρασμα» όλων των άλλων εκδηλώσεων. Ο παιδίατρος θα πρέπει να έρθει να ακούσει τη συσσωρευμένη εμπειρία καταξιωμένων συναδέλφων και την πραγματικά ερευνητική δουλειά τους. Το συνέδριο αυτό δεν πρέπει για κανέναν λόγο να αποτελεί βήμα για «βάπτισμα πυρός». Η διοίκηση ας αποφασίσει να λάβει τολμηρές πρωτοβουλίες. Το συνέδριο να γίνεται ανά διετία, να αναβαθμισθεί επιστημονικά, να μειωθεί ο αριθμός των εργασιών, να τεθούν αυστηρά κριτήρια για τις όποιες ανακοινώσεις θα υποβάλλονται, να λαμβάνονται υπόψη οι βαθμολογίες των κριτών. Βέβαια αυτά ίσως έχουν κάποιο κόστος. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι θα είναι πολύ μικρό. Όποιοι τολμήσουν, να είναι σίγουροι ότι θα έχουν την επιδοκιμασία και τη συμπαράσταση της πλειονότητας των παιδιάτρων. Η θητεία τους θα μείνει στη μνήμη όλων και όχι μόνον στον στενό κύκλο των συναδέλφων που ασχολούνται με τα κοινά".
Ιουνίου 17, 2008
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ
Οι απεικονιστικές μέθοδοι χρησιμοποιούνται πολύ συχνά σήμερα στην παιδιατρική (αλλά και σε άλλες ειδικότητες). Οι πιο αθώες από άποψη ακτινοβολίας είναι το υπερηχοτομογράφημα και η μαγνητική τομογραφία (MRI), ακριβώς γιατί δεν χρησιμοποιούν ακτινοβολία.
Η εξέταση που δίδει τη μεγαλύτερη ακτινοβολία είναι η αξονική τομογραφία (CT). Ακούστε αναλογίες σε σχέση με τη διπλή (f+p) ακτινογραφία θώρακος (α/α): μια CT κεφαλής εκλύει ακτινοβολία 100 φορές περισσότερο από την α/α, μια CT θώρακος 150 φορές πάνω από την α/α και μια CT κοιλίας 250 φορές περισσότερη ακτινοβολία από ό,τι η α/α θώρακα.
Ο γιατρός και ειδικότερα ο παιδίατρος, πρέπει να είναι βασικά κλινικός γιατρός. Η διάγνωση τίθεται κυρίως από το ιστορικό και με τη βοήθεια απλών, συνήθως, εξετάσεων. Παραπομπή για CT (και γενικώς απεικονιστικό έλεγχο) πρέπει να γίνεται όταν υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για συγκεκριμένο νόσημα. Όχι με το παραμικρό.
Ιουνίου 16, 2008
ΑΠΟΥΣΙΑ
Θα επανέλθω.
Ιουνίου 06, 2008
ΝΕΑ ΕΜΒΟΛΙΑ
Σε μελέτη Φάσης Ι βρίσκεται εμβόλιο για το Ηelicobacter pylori, ένα μικρόβιο που ταλανίζει πληθώρα κόσμου.
Τέλος, στα πολύ αρχικά στάδια μελέτης είναι εμβόλιο για τον Group B Streptococcus καθώς και για τον Group A Streptococcus.
Όλα αυτά από μία εταιρεία, η οποία μάλιστα ιδρύει σύντομα και ειδικό ιολογικό κέντρο έρευνας.
Η μάχη κατά των λοιμώξεων προδιαγράφεται ενδιαφέρουσα.
ΜarketWatch, 04-06-08
Ιουνίου 05, 2008
ΕΜΒΟΛΙΟ ΚΑΤΑ TOY ΕΡΠΗΤΑ ΖΩΣΤΗΡΑ
Η χρήση του εμβολίου μειώνει τη συνολική συχνότητα του έρπητα ζωστήρα κατά 50%. Η μείωση μπορεί να φθάσει το 64%, ανάλογα με την ηλικία των ληπτών.
Οι ανεπιθύμητες ενέργειες του εμβολίου είναι λίγες και περιλαμβάνουν: ερύθημα, άλγος τοπικό, οίδημα τοπικό, κνησμό, κεφαλαλγία.