Νοεμβρίου 01, 2009

ΙΑΤΡΙΚΗ ΓΝΩΣΗ (ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ) - ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΗ Ή ΜΗ; - Ι

Προ καιρού (13-12-2008), ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος καυτηρίασε την όλη κατάσταση στη χώρα μας, λέγοντας μεταξύ άλλων : «η νεολαία καταγγέλει την κλοπή του μέλλοντος της» και αναρωτώμενος: «.....Πως να πείσουμε τους νέους για τα μείζονα και τα ουσιώδη του πολιτισμού και την αξία της αφιέρωσης τους στις σπο υδές τους, όταν η παιδεία χρόνια τώρα συρρικνώνεται στα ασφυκτικά στενά και αφυδατωμένα όρια μιας άνευρης εκπαίδευσης, χωρίς ουσιαστική μέριμνα για την κατοχύρωση του επαγγελματικού μέλλοντος και την υποδούλωση της αξιοπρέπειας στους μηχανισμούς χαριστικών και αναξιοκρατικών πρόσκαιρων βιοποριστικών απασχολήσεων;…».

Ακριβώς η έλλειψη παιδείας και εκπαίδευσης είναι ο κυριότερος λόγος, νομίζουμε, που δεινοπαθεί το ιατρικό λειτούργημα και δέχεται πολυποίκιλες επιθέσεις.

H ιατρική πράξη, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι συνδυασμός επιστήμης και τέχνης (όχι τεχνικής). Η τεχνολογία που βασίζεται στην επιστήμη, βοηθά στην επίλυση πολλών ιατρικών προβλημάτων. Ωστόσο, η εξειδίκευση στην πιο σύγχρονη τεχνολογία, δεν κάνει από μόνη της έναν καλό γιατρό.
- Η ικανότητα να αποσπάς και να απομονώνεις από ένα πλήθος αντικειμενικών και εργαστηριακών ευρημάτων αυτά τα οποία είναι ουσιαστικής σημασίας.
- Η δυνατότητα του να γνωρίζεις πότε θα «θεραπεύσεις» μια δύσκολη περίπτωση ή πότε θα «περιμένεις».
- Η δυνατότητα να προσδιορίζεις πότε ένα κλινικό στοιχείο χρήζει αξιολόγησης και πότε χρήζει απόρριψης.
- Η ικανότητα εκτίμησης για κάθε ασθενή τού κατά πόσο η δεδομένη ή προτεινόμενη θεραπεία δυνατόν να εμπεριέχει μεγαλύτερο κίνδυνο από ότι η ίδια η νόσος.

Αποτελούν όλα ενέργειες που ο κλινικός γιατρός εκτελεί (ή πρέπει να εκτελεί) πολλές φορές καθημερινά. Ο συνδυασμός αυτός ιατρικής γνώσης, διαίσθησης και κρίσης αποτελεί την τέχνη της ιατρικής. Και είναι εξίσου αναγκαίος στην ιατρική πράξη όσο και η επιστημονική βάση. Η διαίσθηση και κρίση ενυπάρχουν ή όχι σε κάθε άτομο. Η γνώση όμως διδάσκεται. Και φυσικά είναι δυνατόν να κατευθύνεται.

Τι όμως μπορεί να κατευθύνει αυτή τη γνώση;
Οι κυριότεροι παράγοντες που έχουν τη δυνατότητα επηρεασμού και κατεύθυνσης της ιατρικής γνώσης είναι:

  • Σύστημα επιλογής ανθρώπινου δυναμικού
  • Φοίτηση στο πανεπιστήμιο
  • Εκπαίδευση στη διάρκεια της ειδίκευσης
  • Κρατικές πολιτικές
  • Φαρμακευτικές εταιρείες

ΕΠΕΤΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ….

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου