Ιουνίου 23, 2014

ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ



Το παρακάτω άρθρο είναι αναδημοσίευση από το τεύχος 39,  Μάϊος 2014, της περιοδικής ηλεκτρονικής έκδοσης "Λοίμωξη".  Απλά μου ζητήθηκε από πολλούς να το δημοσιεύσω και στο blog.

O κ. Σιακαβέλας είναι ελεύθερος επαγγελματίας,  δεν έχει σχέση με εταιρείες, παρακολουθεί τα όποια συνέδρια ιδίοις εξόδοις και αναζητά από τα συνέδρια αυτά να αποκομίσει γνώσεις χρήσιμες για τη δουλειά του. Έτσι, οι απόψεις του φαίνονται ανεξάρτητες και ανεπηρέαστες.

-----------------------------------------


Δορυφορικά Συμπόσια


 του Κ. Σιακαβέλα, Παιδιάτρου
Αγαμέμνονος 24 – Άλιμος, Αθήνα
τηλ.210-9922180




Τον τελευταίο καιρό ακούμε συνεχώς εκδηλώσεις εταιρειών για νέα προϊόντα. Το ίδιο γίνεται και στα συνέδρια με τα γνωστά δορυφορικά συμπόσια. Ας δούμε τι είναι αυτά.

Τι σημαίνει ένα δορυφορικό συμπόσιο;
Μια φαρμακευτική εταιρεία σχηματίζει ένα πάνελ με ομιλητές που θέλει η ίδια, έρχεται
σε συμφωνία με τους διοργανωτές κάποιου συνεδρίου, τους πληρώνει ένα X ποσόν και έτσι
ακούγονται οι ομιλίες για τα προϊόντα τους.

Τι κάνουν οι ομιλητές;
Με ελάχιστες εξαιρέσεις, διαβάζουν τις διαφάνειες που τους έδωσε η εταιρεία και φυσικά
λένε μόνο τα καλά του σκευάσματος.

Τι απαντούν στη συζήτηση;
Συνήθως δεν επιτρέπεται η συζήτηση, παρά μόνο 1-2 ερωτήσεις. Πράγμα απαράδεκτο. Από
τη συζήτηση μαθαίνει κανείς. Όχι από τη προετοιμασμένη ομιλία! Και από τη συζήτηση αντιλαμβάνεται κάποιος το εύρος ή όχι των γνώσεων του ομιλητή. Δυστυχώς, o χρόνος είναι πολύ στριμωγμένος, ίσως γιατί η συζήτηση δεν συμφέρει σε κανέναν. Ούτε στον ομιλητή, ούτε στην εταιρεία αλλά ούτε και στον διοργανωτή του συνεδρίου. Για να αντιληφθείτε πόσο οι εταιρείες τα θέλουν όλα υπό έλεγχο, υπάρχουν περιπτώσεις παρέμβασης εταιρείας και σε μη δορυφορικές ομιλίες. Πχ μπορεί να ζητηθεί αλλαγή του προεδρείου ενός ομιλητή γιατί ο πρόεδρος δεν είναι αρεστός ή υπάρχει φόβος να «ενοχλήσει» τον ομιλητή με ερωτήσεις επίσης μη αρεστές στην εταιρεία! Καταλαβαίνετε ποιος κατευθύνει τι.

Τι κερδίζει ο ομιλητής;
Θεωρητικά, αμείβεται για την ομιλία του. Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Εκείνο που όμως
έχει μεγαλύτερη σημασία από το κέρδος, είναι η προβολή του ομιλητή. Κανονικά, οι ομιλητές πρέπει να είναι ειδικοί επί του θέματος. Πολλές φορές είναι. Πολλές φορές γίνονται ειδικοί γιατί μια ή περισσότερες εταιρείες τούς χρησιμοποιούν από νεαρή ηλικία και σιγά-σιγά τους επιβάλλουν ως ειδικούς. Άλλες φορές είναι απλά θεωρητικοί, που ελάχιστα περιστατικά του θέματος που διαπραγματεύονται έχουν αντιμετωπίσει προσωπικά. Διαβάζουν και ομιλούν. Χωρίς να έχουν προσωπική αντίληψη.

Έχουν νόημα τα δορυφορικά συμπόσια;
Κάποτε ίσως είχαν κάποια αξία. Η αναζήτηση βιβλιογραφίας ήταν δύσκολη, τα συνέδρια πιο λίγα, η γνώση πιο περιχαρακωμένη. Έφτανε αργά στον αναγνώστη. Οι εταιρείες προμήθευαν βιβλιογραφικό υλικό. Σήμερα με το διαδίκτυο, η γνώση είναι προσιτή σε όλους. Σε μηδενικό χρόνο. Ίσως δεν χρειάζεται να κουνηθείς από την καρέκλα σου. Τι νόημα έχει να ακούς κατευθυνόμενες ομιλίες; Σε τελική ανάλυση, αυτά που λένε οι γιατροί στα δορυφορικά, δεν μπορούν να τα πουν ανεξάρτητα; Σε μια συνεδρίαση που δεν θα καλύπτεται από κάποια εταιρεία; Πρώτος στόχος των συνεδρίων είναι το χρήμα ή η (σωστή) ενημέρωση των γιατρών - ακροατών;

Έχει νόημα να παρακολουθεί κανείς πληθώρα συνεδρίων;
Είναι τόσα πολλά πλέον τα συνέδρια που και ο πιο ανυποψίαστος καταλαβαίνει ότι τα περισσότερα γίνονται κυρίως για άλλους λόγους και λιγότερο για λόγους επιστήμης. Πχ τί τόσοσημαντικό μπορεί να αλλάξει σε ένα χρόνο σε κάποιον τομέα πχ στις λοιμώξεις, ώστε να γίνονται δεκάδες συνέδρια διεθνώς; Και ποιος μπορεί να τα παρακολουθήσει όλα αυτά;
Πιστεύω ότι γιατροί, επιστημονικές εταιρείες και φορείς, κρατικοί ή μη, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους και να βρουν μια μέση λύση για τα συνέδρια. Πιστεύω επίσης ότι τα δορυφορικά συμπόσια πρέπει να καταργηθούν. Έτσι θα νοιώσουν και πιο άνεση οι ομιλητές που θα μιλούν πλέον ανεξάρτητα και θα εκπέμπουν μεγαλύτερη αξιοπιστία στο ακροατήριο τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου