- Νομίζω ότι είναι πολύ σωστά όσα θίγει ο συνάδελφος.
- Επειδή έχω και εγώ συμμετάσχει σε τέτοια δορυφορικά συμπόσια, επικροτώ πλήρως. Βέβαια παλαιότερα τα πράγματα ήταν πιο ήπια. Τώρα νομίζω ότι έχουν εκτραχυνθεί με τον ανταγωνισμό που υπάρχει.
- Προσωπικά, προσπάθησα όσες φορές μίλησα να είμαι αντικειμενικός και να αναφέρομαι και στα δύο προϊόντα, όπου υπήρχαν δύο.
- Απορώ πως δεν τροποποιούν πολλοί ομιλητές τα slides των εταιρειών. Τόσο απασχολημένοι είναι που δεν μπορούν μια ομιλία να συντάξουν ή έστω να τροποποιήσουν; Δεν αντιλαμβάνονται πόσο άσχημα φαντάζει στον ακροατή να φαίνεται η φίρμα της εταιρείας σε κάθε διαφάνεια; Τι αξιοπιστία υπάρχει σε τέτοια ομιλία;
- Το θέμα των αμοιβών είναι μια άλλη περίεργη ιστορία. Τελείως διαφορετικού ύψους σε πανεπιστήμια και σε νοσοκομεία. Στα δεύτερα μπορεί να μην υπήρχαν καν αμοιβές. Το δέλεαρ ήταν η προβολή. Νομίζω ότι τελευταία ο ΕΟΦ έχει βάλει κάποια τάξη στο θέμα.
- Είναι δυνατόν σε πανελλήνιο συνέδριο 2 ημερών να υπάρχουν 7 δορυφορικά; Καταλαμβάνουν τις καλύτερες ώρες και οι ομιλίες έχουν τη μεγαλύτερη διάρκεια. Έτσι αφαιρείται χρόνος από τις άλλες ομιλίες, που τοποθετούνται σε απίθανες ώρες, ενώ οι διάφορες μελέτες ορίζονται για τα χαράματα όπου ελάχιστοι πλην των ομιλούντων θα είναι οι ακροατές.
- Ένα άλλο: χρόνια τώρα ακούμε για δύο εμβόλια της ίδιας νόσου, και για άλλα δύο άλλης νόσου. Σύνολο τέσσερεις ομιλίες στο ίδιο συνέδριο! Το πανελλήνιο πχ. Και πολλές φορές την ίδια μέρα. Πρωί και απόγευμα. Και συχνά οι ομιλίες αυτές επαναλαμβάνονται και σε άλλα σεμινάρια ανά την Ελλάδα στο ίδιο έτος. Να είναι ένα καινούριο εμβόλιο, το καταλαβαίνω. Αλλά επί 5 χρόνια να ακούς για τα ίδια εμβόλια που κυκλοφορούν στο εμπόριο και είναι στο πρόγραμμα! Δεν βαριούνται οι εταιρείες και οι ομιλητές; Και οι εταιρείες τη δουλειά τους κάνουν. Οι γιατροί; Γιατί δεχόμαστε αυτή τη μείωση; Πιστεύει κανείς ότι το ακροατήριο ακούει άκριτα όλα όσα αναφέρονται σε τέτοιες ομιλίες; Μάλλον όχι αν κρίνουμε από την κάλυψη ορισμένων εμβολίων.
- Σωστά γράφει ο συνάδελφος. Γιατί δεν κάνουν ανεξάρτητες ομιλίες οι γιατροί, για τα ίδια θέματα; Δεν θα είναι πιο αξιόπιστες; Όμως η αλήθεια είναι αλλού, όπως τη διατύπωσε εν τη ρύμη τού λόγου ένας καθηγητής (δημοσίως): μα μόνον οι εταιρείες εμβολίων έμειναν για να δίνουν λεφτά. Πως θα γίνουν τα συνέδρια; Μόνο το χρήμα λοιπόν; Συγχρόνως παραδέχθηκε βέβαια ότι πλέον οι γιατροί έχουν γίνει πιόνια και πολλές φορές ούτε καν αμείβονται γιαυτό.
- Πιστεύω κι εγώ ότι πρέπει άμεσα να καταργηθούν τα δορυφορικά συμπόσια. Ας έχουν λιγότερα έσοδα τα συνέδρια. Να σημειώσω ότι στο Σεμινάριο Παιδιατρικών Λοιμώξεων που οργάνωνα στη Θεσσαλονίκη μαζί με τον κ. Ροηλίδη ουδέποτε είχαμε δορυφορικά τραπέζια. Μία μόνο εξαίρεση υπήρξε στα 16 χρόνια. Κι όμως το σεμινάριο επιβίωσε όλα αυτά τα χρόνια και μάλιστα με πολυπληθέστατο ακροατήριο.
- Πιστεύω ότι η κατάργηση τέτοιων συμποσίων θα δώσει ώθηση στα προϊόντα αλλά και θα απελευθερώσει τους γιατρούς. Φαντάζομαι ότι όλοι μας νοιώθουμε κάπως άβολα με τέτοιες ομιλίες.
- Επιτέλους, η γνώση ας περνάει στους γιατρούς από τους γιατρούς και όχι μέσω των εταιρειών. Προ πολλών ετών είχα κάνει μια ομιλία με τίτλο "Ιατρική γνώση: κατευθυνόμενη ή μη;" όπου έθιγα όλα αυτά τα θέματα. Το κείμενο είναι αναρτημένο σε σειρά στο www.loimoxi.blogspot.com και δημοσιευμένο σε παλαιότερο τεύχος του περιοδικού "Λοίμωξη". Το έστειλα σε ιατρικά περιοδικά για δημοσίευση, αλλά το απέρριψαν. Ένα πολύ σοβαρό περιοδικό είχε ως αιτιολογία "το άρθρο είναι πολύ αιχμηρό και σκληρό για τις εταιρείες". Ο νοών νοείτο.
Ιστολόγιο για λοιμώξεις, εμβόλια, αντιβιοτικά, πρακτικά θέματα, οδηγίες διάγνωσης-θεραπείας, περιστατικά κλπ. / A site about infectious diseases, vaccines, antibiotics, practical issues, guidelines for diagnosis-treatment, case reports etc.
Ιουνίου 24, 2014
ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ - ΣΧΟΛΙΑ
Σε σχέση με την προηγούμενη ανάρτηση που αφορά τα
δορυφορικά συμπόσια θα ήθελα να κάνω τα εξής σχόλια:
Πολύ σωστά τα γραφούμενα και των δυο αναρτήσεων. Πότε εμείς οι γιατροί θα πάψουμε να είμαστε υποχείρια των εταιρειών;
ΑπάντησηΔιαγραφήΆκουγα τις προάλλες δυο συναδέλφους που συναγωνίζονταν σε επαίνους για τις εταιρείες. Πόσα συνέδρια τους πήγαν, πόσα γεύματα έφαγαν δωρεάν, τι δώρα τους έκαναν κλπ.
Δεν αντιλαμβανόμαστε εμείς οι γιατροί ότι όλες αυτές οι δωρεάν περιποιήσεις έχουν ήδη κοστολογηθεί και έχουν ενσωματωθεί στις τιμές των προϊόντων; Ποιοι πληρώνουν αυτές τις κοστολογήσεις; Εμείς, με την ευρύτερη έννοια. Οι πολίτες, οι συγγενείς μας, οι γνωστοί μας, εμείς οι ίδιοι.
Οι τιμές των φαρμακευτικών αγαθών είναι στα ύψη. Όταν μειώνονται, οι εταιρείες πάλι κερδίζουν. Φανταστείτε πόσο πιο κάτω θα ήσαν οι τιμές, αν δεν υπήρχαν οι παροχές, τα ταξίδια, κλπ.
Δεν είναι όλα αυτά μια δωροδοκία; Που τη δεχόμαστε εμείς οι γιατροί γιατί μας βολεύει. Δεν εμβαθύναμε ποτέ να δούμε πόσο μας υποτιμά η όλη αυτή διαδικασία και πόσο μας διασύρουν σε κατ' ιδίαν συζητήσεις οι ίδιοι που μας παρέχουν κάτι. Που και αυτοί δεν αισθάνονται καλά για όλα αυτά.
Φτάσαμε μάλιστα σε σημείο να απαιτούμε εμείς πως χωρίς παροχή δεν γίνεται τίποτε. Θυμάμαι διευθυντή κλινικής που έλεγε σε εκπρόσωπο εταιρείας: "εμετρηθεις, εζυγισθεις και ευρεθεις λειψος". Απλά διότι η εταιρεία δεν έκανε παροχές και ο διευθυντής φυσικά δεν χρησιμοποιούσε φάρμακα της εταιρείας.
Για τους περισσότερους γιατρούς τα συνέδρια αποτελούν εκδρομικές ευκαιρίες και μόνον. Η γνώση, ναι, υπάρχει στο διαδίκτυο. Τα τεράστια συνέδρια με τις πολλαπλές ανακοινώσεις την ίδια ώρα δεν εξυπηρετούν τίποτε παραπάνω από τη διακίνηση χρήματος, τις τουριστικές φιλοδοξίες και την αποκόμιση κερδών από τους οργανωτές. Μια απλή παρατήρηση τα λέει όλα: ενώ τα πάντα είναι πληρωμένα από τις εταιρείες (εισιτήρια, ξενοδοχεία, stands, γεύματα, εκδηλώσεις, κλπ κλπ) υπάρχει και υψηλότατη τιμή συμμετοχής για τον γιατρό που θέλει να παρακολουθήσει, από 500-800 δολλάρια ή ευρω ανάλογα με τη χώρα. Να δώσει τόσα λεφτά για να παρακολουθήσει τι; Έλεος. Ποιος θα σταματήσει αυτή την τεράστια βιομηχανία κέρδους; Ούτε το 1/4 των συνεδρίων διεθνώς δεν χρειάζεται για ανανέωση της γνώσης, και δη ετησίως.
Όσον αφορά τα δορυφορικά συμπόσια αυτά θα έπρεπε να καταργηθούν από καιρό.
Κ. Πάνου
kospan@yahoo.com