Οκτωβρίου 14, 2014

ΜΗΝΙΓΓΙΤΙΔΟΚΟΚΚΟΣ Β - ΕΜΒΟΛΙΟ

-------------------------------

Μαρτίου 10, 2014


ΕΜΒΟΛΙΟ ΚΑΤΑ ΜΗΝΙΓΓΙΤΙΔΟΚΟΚΚΟΥ Β

Κυκλοφορεί από σήμερα  στη χώρα μας το εμβόλιο κατά του μηνιγγιτιδοκόκκου οροομάδας Β (Bexsero).


H συγκεκριμένη οροομάδα αποτελεί το συχνότερο αίτιο μηνιγγιτιδοκοκκικής λοίμωξης, τόσο διεθνώς όσο και στη χώρα μας. 



Έτσι η συστηματική χρήση του εμβολίου αναμένεται να προσφέρει σημαντική προστασία στον παιδικό πληθυσμό. Προϋπόθεση φυσικά γιαυτό είναι να επιτευχθεί υψηλή εμβολιαστική κάλυψη και να έχει το εμβόλιο την αναφερόμενη αποτελεσματικότητα. 





----------------------------

Τα παραπάνω έγραφα προ 7μήνου στο blog. Και φυσικά εξακολουθούν να ισχύουν. Επειδή όμως πρόσφατα σε δύο συγκεντρώσεις έγινε συζήτηση για το εμβόλιο αυτό, επειδή εκφράστηκαν κάποιες απόψεις, επειδή παραποιήθηκε κείμενο μου από την ηλεκτρονική έκδοση "Λοίμωξη" και επειδή έγιναν κάποια σχόλια για την αναγκαιότητα ή όχι του εμβολίου θέλω να πω τα εξής:
  • Με τα μέχρι σήμερα γνωστά,  το εμβόλιο είναι ασφαλές και αποτελεσματικό (σε ποσοστό περίπου 85-90%). Αν κάτι αλλάξει με τη χρήση, αυτό θα φανεί και θα γίνει γνωστό στους παιδιάτρους.
  • Το εμβόλιο είναι υψηλού κόστου. Μεγάλο μειονέκτημα αυτή τη στιγμή, αν και για τα εμβόλια δεν πρέπει να τίθεται τέτοιο θέμα.
  • Το αν το εμβόλιο θα εξαφανίσει τη μηνιγγιτιδοκοκκική λοίμωξη, αυτό είναι κάτι που όλοι το εύχονται αλλά κανείς δεν το γνωρίζει. Η φράση "το τέλος της μηνιγγιτιδοκοκκικής νόσου" είναι μάλλον διαφημιστική έμπνευση.
  • Και ακριβώς στο θέμα αυτό εκφράστηκε η αντίδραση των περισσότερων παιδιάτρων. Στη διαφήμιση. Υπάρχει έντονη πίεση από την παραγωγό εταιρεία στα ΜΜΕ και στα διάφορα έντυπα. Αυτό οδηγεί πολλούς γονείς (με το φόβο της νόσου και από αυτά που ακούν) να πιέζουν τους γιατρούς για τη χορήγηση του εμβολίου. Επίσης, πολλοί γιατροί (για άλλους λόγους αυτοί) πιέζουν τους γονείς να κάνουν το εμβόλιο. Έτσι έρχονται σε δύσκολη θέση οι γιατροί που αναμένουν το πρόγραμμα εμβολίων για να προχωρήσουν στη χορήγηση ή όχι του εμβολίου. Αυτά είναι πρωτόγνωρα πράγματα για ένα καινούριο εμβόλιο και δεν θυμάμαι να έχουν ξαναγίνει στο παρελθόν κατά την εισαγωγή οποιουδήποτε εμβολίου. Πριν αρκετό διάστημα έγινε επίσης έντονη διαφημιστική εκστρατεία όταν ένα ήδη κυκλοφορούν εμβόλιο έλαβε επέκταση ηλικίας για χορήγηση. Αυτή είναι η δεύτερη έντονη διαφημιστική καμπάνια. 
  •  Πιστεύει μια εταιρεία ότι αυτός είναι κατάλληλος τρόπος διαφήμισης και ότι αποδίδει; O κάθε παιδίατρος θα μπορούσε να αναρωτηθεί γιατί ξοδεύονται τόσα χρήματα για ένα μονοπωλιακό προϊόν, ενώ καλύτερο ίσως ήταν να δοθούν τα ποσά αυτά πχ στα διάφορα κοινωνικά ιατρεία ώστε να εμβολιαστούν εκατοντάδες παιδιά είτε με αυτό είτε με άλλα εμβόλια του προγράμματος. Και αυτό διαφήμιση είναι. Με μεγαλύτερο όφελος για τα παιδιά.
  • Ο ορθός τρόπος εισαγωγής εμβολίου σε μια οργανωμένη χώρα, είναι να γίνουν επιδημιολογικές έρευνες για τη νόσο, να διαπιστωθούν οι ανάγκες, να βρεθούν οι ομάδες στόχοι, να καθορισθεί το δοσολογικό σχήμα και εφόσον όλα αυτά εγκριθούν, να εισαχθεί το εμβόλιο εντασσόμενο άμεσα στο εθνικό πρόγραμμα εμβολιασμών. Αυτά σε μια ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΗ χώρα.
  • Για μια ακόμη φορά στην ευρωπαϊκή κατά τα άλλα χώρα μας, έγινε πάλι το ανορθόδοξο. Θα μου πείτε, εδώ δεν μπορούν να συγκροτήσουν τόσους μήνες μια επιτροπή εμβολίων, ορθόδοξες ενέργειες ζητάμε; Δεν ξέρω αν αληθεύει, αλλά η επιτροπή συνεχώς αυξάνει. Λένε ότι έφθασε τα 19 άτομα. Η παλιά ήταν 9 άτομα. Η νέα διορισθείσα (προ εξαμήνου ή οκταμήνου;) αρχικά αποτελείτο από 11 άτομα και σιγά-σιγά έφτασε τους 19 αυξανόμενη ανά τακτά χρονικά διαστήματα κατά 2 άτομα! Αυτά κι αν δεν είναι πρωτόγνωρα πράγματα.
  • Πολύ φοβάμαι μήπως όλη αυτή η διαφημιστική εκστρατεία γυρίσει ανάποδα και αποβεί εις βάρος του εμβολίου. Μήπως όμως αποβεί και εις βάρος της ήδη τραυματισμένης εμβολιαστικής ιδέας. Αυτό θα είναι το χειρότερο.
  • Σε μια εποχή όπου η κρίση δεν έχει περάσει, όπου η ανάπτυξη δεν φαίνεται ούτε στο μακρυνό μέλλον (και αφήστε τι λένε οι κυβερνώντες), όπου τα κοινωνικά ιατρεία είναι ασφυκτικά γεμάτα, όπου το αντιεμβολιαστικό κίνημα φουντώνει, τέτοιες διαφημιστικές καμπάνιες εκνευρίζουν την πλειονότητα των παιδιάτρων. Γιατί; Μα διότι προσπαθούν να επιβάλλουν δι εμμέσων πιέσεων κάποιο προϊόν. Κανείς δεν διανοήθηκε ότι αυτό το προϊόν μπορεί να "καεί";(σπάνιο αλλά πιθανό). Βέβαια, καλό είναι να υπάρχει κάποια επίσκεψη παραπάνω αλλά ας αναλογισθεί κάποιος ότι αν τυχόν συμβεί μια ανεπιθύμητη ενέργεια με εκτός προγράμματος εμβόλιο και κινηθεί νομική διαδικασία, τι φαύλος κύκλος θα επακολουθήσει.  
  • Τέλος, όλοι γνωρίζουμε ότι ο επιλεκτικός εμβολιασμός για μια τόσο σοβαρή (πλην όχι συχνή σήμερα) νόσο είναι ουσιαστικά άδικος διότι προφυλάσσονται μόνον οι έχοντες. Μα το εμβόλιο κυκλοφόρησε για όλους.
  • Κλείνοντας, επαναλαμβάνω ότι το εμβόλιο είναι καλό, αποτελεσματικό και ασφαλές όπως προκύπτει από τις μέχρι τώρα μελέτες. 
Πρέπει λοιπόν να χορηγείται το εμβόλιο από τους παιδιάτρους πριν την ένταξη του στο εθνικό πρόγραμμα;

Εκφράζοντας τη συνισταμένη πολλών μαιλ, τηλεφωνημάτων, ερωτήσεων κλπ που έχω  δεχτεί, θα ήθελα να πώ ότι ο παιδίατρος θίγεται όταν καθοδηγείται στις ενέργειες του από τα ΜΜΕ, τη διαφήμιση και τους γονείς. Νομίζω πως η απάντηση στο ερώτημα είναι ευδιάκριτη.

2 σχόλια:

kospan@yahoo.com είπε...

πολυ σωστα και λιγα λετε.
ενα καλο εμβολιο γιατι πρεπει να διαφημισθει με τετοιο τροπο;
ολοι πιεζουν: προσεξε κινδυνευει η ζωη του παιδιου λενε μερικοι.
και το παιδι που δεν εχει δεν κινδυνευει η ζωη του;
αφου λοιπον ειναι ετσι ας μειωθει η τιμη στο μισο. γιατι οχι και στο ενα τριτο;
η ευαισθησια να μην αφορα μονο το νοσημα αλλα και τη δυνατοτητα να το λαβουν ολοι το εμβολιο αυτο.

JOHN KAVALIOTIS είπε...

Σε γενικές γραμμές σωστές οι παρατηρήσεις σας.