Ιουνίου 24, 2016

ΣΥΖΕΥΓΜΕΝΑ ΕΜΒΟΛΙΑ

Κάποιος φίλος μού υπενθύμισε τι έχω γράψει παλαιότερα για τα συζευγμένα εμβόλια και γιατί αλλάζω γνώμη τώρα. Αναφερόταν στην ανάρτηση μου της 21-06-2016  (περί εμβολίων/1). Καλή ερώτηση και θα εξηγήσω γιατί δεν είναι αλλαγή γνώμης.

Να πω στον αγαπητό συνάδελφο ότι η παράθεση δεδομένων δεν είναι αλλαγή γνώμης. Είναι αλλαγή δεδομένων. Και τα δεδομένα της ανάρτησης δεν τα είπα εγώ, όπως ίσως κατάλαβε. Είναι λόγια του ομιλητή στο συνέδριο. Απλώς εγώ τα μετέφερα διότι μου έκαναν εντύπωση τα λόγια ενός διαχρονικού υποστηρικτή του εμβολίου.

Όντως είχα θεωρήσει την κατηγορία αυτή εμβολίων ως επανάσταση στην πρόληψη. Και φυσικά δεν το παίρνω πίσω. Μάλιστα στο βιβλίο μου "Πνευμονιοκοκκικές λοιμώξεις" αφιέρωσα 30 σελίδες για το επταδύναμο πνευμονιοκοκκικό εμβόλιο.

Το εμβόλιο του αιμοφίλου (το πρώτο στην κατηγορία των συζευγμένων), ήταν εξαιρετικά δραστικό. Εξαφάνισε τις διεισδυτικές λοιμώξεις από τον αιμόφιλο.

Το εμβόλιο του μηνιγγιτιδοκόκκου (το δεύτερο της κατηγορίας) πρόσφερε σημαντική προστασία έστω κι αν σταδιακά αποδείχτηκε ότι θέλει αναμνηστικές δόσεις. Όμως και εδώ η επίπτωση στον μηνιγγιτιδόκοκκο ήταν μεγάλη.

Το πρόβλημα άρχισε με το πνευμονιοκοκκικό εμβόλιο (το τρίτο της κατηγορίας). Το αρχικό συζευγμένο, το 7δύναμο, είχε άμεση και άριστη επίπτωση στις πνευμονιοκοκκικές λοιμώξεις από τους αντίστοιχους οροτύπους. 

Συγχρόνως όμως άρχισαν τα προβλήματα με την αντικατάσταση οροτύπων που προκάλεσε. Κάτι που οδήγησε στο  κυνήγι των οροτύπων, όπως έχω γράψει και παλιότερα. Έτσι μεταπηδήσαμε στο 10δύναμο και μετά στο 13δύναμο εμβόλιο. Αυτό το τελευταίο ήταν που δεν έδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Διότι προκάλεσε μάλλον μεγαλύτερη αντικατάσταση οροτύπων. Ή διότι ο συνδυασμός των οροτύπων δεν ήταν ίσως καλός.

Ευελπιστώ (και όλοι μας ουσιαστικά), ότι τα μελλοντικά εμβόλια θα είναι πιο δραστικά κατά του συγκεκριμένου παθογόνου. Πιστεύω όμως ότι αυτό θα επιτευχθεί μόνο με το πρωτεϊνικό πνευμονιοκοκκικό εμβόλιο.



Δεν υπάρχουν σχόλια: